Mentaliseren met VR

Om elkaar goed te begrijpen, is mentaliseren belangrijk. Dit betekent dat je nadenkt over de gevoelens en gedachten van jezelf en ook de gevoelens en gedachten van de ander. Elkaar goed begrijpen is alleen niet altijd even gemakkelijk. Soms is er sprake van misverstanden of verwarring in de communicatie. Virtual reality (VR) kan hierbij ondersteunen! VR kan situaties uit de echte wereld nabootsen, waardoor je laagdrempelig kunt oefenen met situaties die in het echte leven ingewikkeld kunnen zijn.

Het onderzoek

Het doel van het onderzoek is om het mentaliseren van (toekomstige) professionals te ondersteunen met behulp van VR. Daarom is er een VR-groepssessie ontwikkeld voor toekomstige begeleiders van personen met een (visuele en) verstandelijke beperking. Deze VR groepssessie is ingezet bij WO-, HBO-, en MBO-studenten.

VR-groepssessie

Samen met co-onderzoekers is een VR-programma ontwikkeld. Als je de VR-bril opzet, kom je aan tafel te zitten met Simon (zie foto hiernaast). Simon is een man met een lichte verstandelijke beperking. Net als iedereen maakt Simon situaties mee die hem stress bezorgen. Hier wil hij graag met jou over praten. De bedoeling is om, in interactie met Simon, te oefenen met hoe je mentaliserend kunt reageren.



In de groepssessie zet iedereen om de beurt de VR-bril op. Daarna volgt een gezamenlijk reflectiemoment.

Samenwerkende partijen binnen dit onderzoek



De hoofdonderzoeker van dit onderzoeksproject is Veerle Andries, gedragsdeskundige en onderzoeker bij Odion.

Het onderzoek wordt uitgevoerd vanuit Odion en wordt begeleid vanuit Affect-us.

Binnen dit onderzoek is er samengewerkt met ROC Amsterdam, Avans Hogeschool en Vrije Universteit Amsterdam.

De VR app is gemaakt door co-onderzoekers en onderzoekers van Affect-us en door Metropolisfilm.